torsdag 15 maj 2008

vad ska detta bli månne?

vad kan det tänkas bli av 2 av mina favorit ingredienser....hallon och choklad......jooo....


en kladdkaka såklart! Åh så gott det är! Ta gärna en bit ni också......


måste bara visa en bild till på mammas Japanska körsbär, nu helt i full blom....är det inte hur vackert som helst??
hade man ett sånt körsbärsträd att sitta och meditera under året om så skulle man nog ha mind re stress i kroppen....
men nu har man inte det tyvärr...
För er stressade och er andra som har turen och lyckan att inte vara det, skulle jag varmt vilja rekomendera något som heter mindfulness. jag är säker på att en del av er hört talas om det...
Det handlar om att vara i nuet, inte älta det som varit och inte oroa sej för framtiden. Och det finns böcker och cd skivor med jättebra övningar ,för att lära sej just detta. Stanna upp och KÄNNA, LUKTA, SMAKA,BERÖRA och verkligen SE omgivningen. För många av oss passerar dagarna utan att vi ens reflekterar över dem....sen helt plötsligt vaknar man upp och undrar vart livet tagit vägen....för er som vill veta mer rekomenderar jag att gå in på sidan www.mindfulnesscenter.se......
Det har hjälpt mej mycket i min stresshantering. Kanske kan det hjälpa nån annan också?
Idag ska jag jobba 3 timmar sen ska jag städa som jag försöker styra av på torsdagarna....
På SÖNDAG kommer jag att ha en sambo och barnledig heldag! Mina 3 killar ska på STCC på mantorp så jag blir själv hela långa dagen ! Nånsom har ett tips på hur jag ska göra den till MIN dag? Ha en underbar dag i solen! Kramar Jessan!

3 kommentarer:

Gry sa...

Jag diggar mindfulness. Det är mitt mantra också för tillfället, men vi verkar vara lite i samma båt ;-D

Just det att känna, lukta, smaka mm. Använda alla sinnen. Inte sluka maten, utan smaka ordentligt. Tugga. Lukta. Det är så självklart egentligen, men vi har någonstans på vägen tappat bort vår naturliga förmåga att suga in livet. Dags att återta herraväldet över sinnena!

Tycker du ska få frukost på sängen eller i alla fall uppdukat till bara dig på söndag. Ligg kvar i sängen tills dina killar ska åka, stå upp och ät frukost i lugn och ro. Är det skön temperatur, så sitt ute där du kan höra fågelsång, känna underbara vårdofter och få lite frisk luft.

Sen kan du kanske ta dig en lång dusch, eventuellt raka benen, smörja in huden ordentligt. Göra lite nagelvård och fotvård kanske? Varför inte göra upp en fikatid på stan med en god vän? Eller ta med fikakorg ut i någon park eller i ryggsäck ut i skogen.

Stannar du hemma kanske du vill se en feelgood-film (ex. Under Toscanas sol) eller lyssna på ljudbok, eventuellt läsa. Köp dig färdig lunch och bara må gott!

Det var ett litet tips ifrån mig ;-)

Ha en fin dag idag! Kram Gry

Ann-Catrin sa...

Såna fantasstiska bilder.. japanska träd är nog bland de mest vackraste som finns!!

DIN DAG!!! des ska just vara DIN dag... börja med frukost ute.. läs tidningen läänge.. njut att vara ensam hemma.. att det är tyst och lugnt.. NJUT och skäm bort dig själv!!

hallon och choklad-- finns det någon bättre kombination??

KRAAM A-C

Sallys hus sa...

Hejsan!

Vilket helt otroligt vackert träd!!!
Där skulle jag allt kunna tänka mig att ligga under......
Vad härligt med en helt egen dag....
Hoppas den blev mysig!!!
Ha en bra vecka!
Kram katarina