onsdag 5 mars 2008

Stilla ro och frid......


Som en del av er vet så går jag på en stresshanteringskurs, för att lära mej leva i nuet, inte stressa upp mig för det som ska ske flera veckor framåt i tiden, och att kunna stressa av ordentligt.
Igår var halva vår grupp på studiebesök vid "sinnesträningsrummen" som drivs och sköts av dagcentergruppen här i kommunen. Det har funnits sedan -95 och först nu får man ändan ur vagnen och går dit....
Jag vet inte om ni vet vad jag pratar om?
Iaf så har några tjejer på dagcenter gått massa olika kurser i hur man tränar våra olika sinnen till harmoni. De har sedan på plats byggt upp ett 10-tal olika "RUM" med olika teman.

* ett rum var havsinspirerat, med allt som tillhör. Riktig vass, målade väggar i blått med måsar o brygga,kikare,fisknät,fiskespö, osv osv...i mitten av rummet fanns en sån hängmatta som man sitter i (hängande i en krok i taket)....Där fick man sätta sej och gunga i sin ensamhet medan man lyssnade på fågelkvitter och havsbrus o skrikande fiskmåsar......

*efter det rummet kom ett rum där jag bänkade mej i 40 min....jag ÄLSKADE det....
rummet var helt vitt,en stor säng som också var helt vit där man fick lägga sig med ett bolltäcke över sej.(ett täcke med insydda bollar som skapar tyngd o ger trygghetskänsla) sen stod där 2 st 1½ meter höga lavalampr som bubblade. De stod framför speglar så de två såg i stället ut som 6 lavalampor! Mäktigt!.....en projektor gjorde bubblor på väggen som ändrade färg hela tiden, även där var det fågelkvitter med en stillsam musik.....

*i ett tredje rum fick man ligga i en djup säng med bollar,som på mc Donalds. En blå sänghimmel var det över den...

*ett rum var helt svart. Månlampa och stjärnlampa var det enda som lyste upp. Där fick man ligga i jättestora svarta sidenkuddar, även där var musik.

Det är så svårt att förklara. Det måste upplevas! Det var helt underbart! Alla skulle få prova nångång. även om man inte är stressad och skör så tror jag det gör under för själen.....
Jag blev iaf så inspirerad! Så mina tankar irrar runt som bara den nu, hur jag ska kunna skapa lite av den känslan här hemma! Önskar bara att man hade ett större hus...men dt går kanske att göra något....
jag ska snart iväg och jobba en stund. Sen blir det lite städning och förberedande av middag. Ska hinna med en promenad i solskenet också.....önskar er alla en jättefin dag! Jättekramar Jessan !
Var rädda om er!

5 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

DEt låter verkligen mysigt och något som fler borde göra!

Ha en bra dag! Kram!

EVA / whiskyochchampagne sa...

Låter ju hur härligt som helst !
Såg Extreme Home Makeover igår och där gjorde de ett Zenrum till kvinnan som bodde där...med vatten och ´bambu mmmm...lät väldigt behövligt för oss alla !
***
K R A M från EVA !!!

Gry sa...

Det lät spännande, tycker jag. Jag tänkte under tiden jag läste om de olika rummen att "hm, undrar om det går att skapa någon liten vrå här hemma", sen ser jag att du tänkte i samma banor. Vi kanske kan inspirera varandra? Har du nån bra idé så berätta eller visa!

Hi,hi...ända orsaken till att jag vågar ha bild, är att min blogg är sluten....Sen är det lite kul när man får se bild på den man pratat med så länge...

Ha en fin dag, och försök INTE hinna med så mycket. Det ger bara upphov till så mycket stress. Att leva i nuet innebär (för mig i alla fall) att ha en så liten plan som möjligt för dagen idag. Sen blir det ofta så att jag gör mera, inte hinner med mera, och då känns ju det bra. Blir det inget mera än den lilla planen, så känns det också bra! Prova!

Kram Gry

Änglahem sa...

Hej mitt lilla goa körsbär!!!

Det lät verkligen som det vore något för en sönderstressad Plejkas själ! Tar samma alt. som du, först tänkte jag på det första eftersom jag ÄLSKAR havet..men då var det ju den skränande måsen!!!*hua vad hemskt!!!)

Har du hunnit med någon promenad idag?

Många kramar vännen!
Plejka*tihi*

RANA sa...

Låter ju bara helt gudomligt. Wow.

Tack för värmande och stöttande kommentar hos mig. Jag blev rörd.

Kramar, Rana